Leerdoel 1: Analyseren van het probleem
Specifiek
|
Leren
hoe je een probleem goed kunt analyseren
|
Meetbaar
|
Huidige situatie
Op dit moment heb ik af en toe moeite met de analysefase. Ik raak soms het overzicht van het te analyseren onderwerp kwijt waardoor ik onderwerpen ga analyseren die niet zo veel/niets met het project te maken hebben.
Gewenste situatie
Ik wil een analyse goed kunnen uitvoeren zodat ik beter begrijp waarom hetgeen dat ik moet doen in het project een oplossing voor een probleem is. Op die manier kan ik beter begrijpen waarom ik het project moet doen en kan ik
|
Acceptabel
|
Ja,
dit helpt mij bij het werken aan de projecten en in de toekomst in de zin dat
ik leer hoe ik een analyse uit moet voeren om in het vervolg betere analyses uit te voeren zodat ik betere resultaten kan opleveren.
|
Realistisch
|
Ja, als ik mij in dit project goed stort in de analyse en de theorie over analysefases uit het boek van Timmers en van der Waals volg
|
Tijdsgebonden
|
Tijdens
dit project.
|
Aanpak
Dit leerdoel ga ik aanpakken door in de analysefase goed te onderzoeken wat het precieze nut van de douche is, daarnaast plan ik voor mijzelf aan het einde van de analysefase een terugkijkmoment in om te zien hoeveel beter ik nu ben ten opzichte van vorige blokken.
Leerdoel 2: Systeemeisen opstellen
Specifiek
|
Leren hoe je systeemeisen opstelt voor een product
|
Meetbaar
|
Huidige situatie
Vorig blok heb ik gelet op het correct opstellen van Eisen en Wensen, dit blok wil ik dat verbeteren.
Gewenste situatie
Ik wil eisen en wensen kunnen vertalen naar eisen die aan het systeem gesteld worden.
|
Acceptabel
|
Ja, dit helpt mij bij het werken aan de projecten en in de toekomst. Ik kan dan betere eisen aan het te ontwerpen product opstellen waardoor ik steeds specifieker te werk ga.
|
Realistisch
|
Ja, als ik mij in dit project goed stort in het opstellen van de eisen en wensen. Daarnaast moet ik mij nogmaals verdiepen in de theorie over eisen.
|
Tijdsgebonden
|
Tijdens dit project.
|
Aanpak
Dit leerdoel ga ik aanpakken door in de analysefase goed te kijken naar hoe ik de eisen opstel en hoe ik dat kan omvormen naar systeemeisen.daarnaast plan ik voor mijzelf aan het einde van de analysefase een terugkijkmoment in om te zien hoeveel beter ik nu ben ten opzichte van vorige blokken.
Leerdoel 3: Ontwerpen volgens het V-model
Specifiek
|
Leren hoe je een systeem ontwerpt volgens het V-model
|
Meetbaar
|
Huidige situatie
Vorig blok ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met het V-model. Ik kan naar mijn mening nu de basis van ontwerpen volgens het V-model. Dit wil ik graag verbeteren en uitbreiden.
Gewenste situatie
Ik wil een systeem kunnen ontwerpen volgens het V-model zodat ik steeds beter wordt in het kiezen van onderdelen/componenten voor in het systeem.
|
Acceptabel
|
Ja, dit helpt mij bij het werken aan de projecten en in de toekomst in de zin dat ik mijzelf verbeter om te bepalen welke onderdelen er voor het ontwerp nodig zijn.
|
Realistisch
|
Ja, als ik mij in dit project goed stort in de concept en materialisatiefase kan ik dit ver uitwerken.
|
Tijdsgebonden
|
Tijdens dit project.
|
Aanpak
Dit leerdoel ga ik aanpakken door gedurende het hele project alles volgens het V-model te doen, daarnaast plan ik voor mijzelf aan het einde van de analysefase een terugkijkmoment in om te zien hoeveel beter ik nu ben ten opzichte van vorige blokken.
Leerdoel 4: Componenten uitkiezen
Specifiek
|
Leren hoe je componenten uitkiest voor het product
|
Meetbaar
|
Huidige situatie
Vorig blok ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met het V-model, toen heb ik geleerd hoe je componenten uitkiest. Alleen heb ik hier toen niet zo veel gebruik van gemaakt.
Gewenste situatie
Ik wil een systeem kunnen ontwerpen volgens het V-model en uiteindelijk kunnen onderbouwen waarom ik een bepaald component voor in het product kies.
|
Acceptabel
|
Ja, hiermee kan ik een product preciezer uitwerken waarmee ik beter aan de eisen en wensen van de opdrachtgever kan voldoen.
|
Realistisch
|
Ja, wanneer ik in dit project goed let op hoe ik het V-model gebruik en nadenk over wat er precies in het systeem moet gebeuren.
|
Tijdsgebonden
|
Tijdens dit project.
|
Aanpak
Dit leerdoel ga ik aanpakken door in de komende weken goed te letten op hoe ik het V-model toepas, daarnaast plan ik voor mijzelf aan het einde van de analysefase een terugkijkmoment in om te zien hoeveel beter ik nu ben ten opzichte van vorige blokken.